menu +

Blog


Galerie Mánes
12Led
2017

Mánes v současnosti

2013

Mánes v historii

1928-Ledaři

Jedu po nábřeží v tramvaji, koukám se po Praze. Jo tak Mánes už je opravený, ale…něco tu nehraje! Výlohou je vidět nějaké auto, identifikuji značku podle známého loga. Francouzi jsou kulturně velice blízko, jenže Renault má logo velice blízkou kresbě, která v Česku vyjadřuje píču, kundu, ženský orgán či jak to chcete nazvat.

Tady by vlastně mohl článek i končit. Jenže mě klesla brada tak nízko, že jsem si sedla k internetu a zjišťuji, že jsem schopná zaspat i třetí světovou. Kvůli Mánesu se v době rekonstrukce budovy konaly volby stínové správní rady Nadace českého výtvarného umění http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/1097347-manes-umelcum-nadace-vytvarneho-umeni-ma-novou-spravni-radu

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/1115860-co-bude-s-manesem-jeho-rekonstrukce-se-zastavila

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/1104122-umelci-okupuji-manes-nechceme-supermarket-zadaji-mimo-jine

 

Z historie vyplývá, že budova Mánes je vlastně takový pomník umělců. Financován byl z části umělci-členy SVU, úvěry i úsporami, něco dal prezident Masaryk, něco stát, a mecenáši Otto Petschek a Louis Rothschild. Zajímavé že? Dluh byl splacen 1948, stavba byla dokončena 1930, takže za 18 let, kdy z toho byla 8 let válka. Peníze z provozu restaurace splatili nevím jak velkou část financí. Původně vznikl tenhle spolek pro umělce, kterým nevyhovoval konzervatismus české výtvarné scény a především akademie. Řada z nich studovala v Mnichově a pak v Paříži…Snažím se v tom vyznat a pochopit, proč v těhle prostorách ukazují nová auta francouzské automobilky. Něco s námi není úplně oukej, přestože se strašně snažíme být oukej.

Třeba to je tak správně, protože nedávno, je to asi tři roky, jsem v Paříži šla do Palais deTokyo a tam jsem pochopila, proč jdou lidi za kulturou do obchodních center. Znechucená jsem odešla, nejhezčí z těch výstav byla kavárna, měla hezky pomalované okna.http://www.palaisdetokyo.com/en/page/tokyo-eat

V galeriích se prezentují myšlenky. KRÁSA tam až na výjimky zcela chybí, vše je na panelech vysvětlováno, aby si lidé o tom mysleli to správné, to, co chtějí, aby si mysleli. Je to skoro jako předžvýkané a překroucené zprávy v TV. Konflikt vzniká ve chvíli, kdy člověk vidí na vlastní oči něco, co by zvládl i diletant, navíc to není ani hezké, člověk musí dlouho číst a nakonec stejně nepřesvědčen odejde. Jde nakoupit a tam se mu občas i něco líbí, dokonce je ochoten si to i koupit. Tak do galerie už ani nevleze, stačí, že řekne sobě i okolí, já tomu umění nerozumím.

Lidem se to ztratilo, tak dlouho koumali, až sami umělci neví kudy kam. Kurátoři tak dlouho vybírali, až přebrali. Umělecký trh se současným uměním je jak jalová kráva těsně před zdechnutím. Tak to tu máme: Mánes je v piči; vlastně piča je v Mánesu.

http://www.galeriemanes.com/#prostory

http://artcasopis.cz/clanky/manes-umelcum

https://cs.wikipedia.org/wiki/Budova_Spolku_v%C3%BDtvarn%C3%BDch_um%C4%9Blc%C5%AF_M%C3%A1nes

TOP